War of the Arrows (2011)
WOTA is een film die zich spiegelt aan klassieke avonturenfilms als EL Cid en Adventures of Robin Hood en de vergelijking makkelijk kan doorstaan. Net...
Piano Forest (2007)
Als we een anime bespreken in Home Cinema Junkie gaat het meestal om een sci-fi/actie-extravaganza met buitenproportionele verhaallijnen en buitensporige...
Mission: Impossible - Ghost Protocol (2011)
Ethan en zijn team worden verdacht van terrorisme op Russisch grondgebied en worden vogelvrij verklaard.  Opgejaagd door de halve wereld en terwijl nog...
Sand Sharks (2011)
Al sinds Blood Beach en Pirhana2: The Spawning, weten we dat je niet alleen moet oppassen in het water, maar evengoed door iets gegrepen kan worden terwijl...
Don't Be Afraid of the Dark (2010)
Niet bang van het donker zegt u? You will be, you...will...be.











Door E. Frog
13/11/2011

11-11-11 (2011)

11-11-11 (2011)

Darren Lynn Bousman
Timothy Gibbs, Michael Landes, Denis Rafter, Wendy Glenn, Lluís Soler, Brendan Price, Lolo Herrero, Montserrat Alcoverro, Benjamin Cook, Salomé Jiménez,...
Zie meer details
11.11.11. Was u er bij?




Deze religieus getinte horrorfilm van Darren Lynn Bousman is niet perfect. Verre van. Het biedt wat betreft verhaal niets nieuws en is qua verloop best voorspelbaar. Maar er is eveneens een duister hart aanwezig dat de film ondanks de fouten gemakkelijk in leven houd. 
 
Darren Bousman probeert ons na een trio martelporno, een musical en een lekkere ouderwetse wraakthriller, te overdonderen met een gitzwarte sfeer en ouderwetse bangmakerij die ook zo effectief bleek in het erg gelijkaardige The Omen.  En dat lukt hem vrij aardig. Zoals gezegd is het verhaal wat pruttig en niet altijd even intelligent, maar met een geweldige mise en scène, de juiste cinematografie en juist gebruik van sound design komt Bousman een heel eind. Zodoende creëert hij een loodzware sfeer die nog het beste doet denken aan een begrafenis. Je mag de persoon waar het om gaat misschien niet goed kennen, toch word je meegesleurd in de zwartgalligheid van heel het gebeuren. Al rouwt het hoofdpersonage in de film wel degelijk om 2 mensen die hem nauw aan het hart stonden. Schrijver Joseph Crone verloor zowel zijn vrouw als zoontje in een brand die werd aangestoken door een geschifte fan. Zijn leven wordt er niet gemakkelijker op wanneer hij van zijn broer bericht krijgt dat zijn vader in Spanje op sterven ligt. Ondertussen heeft het getal 11.11 al enkele malen zijn pad zien kruisen, maar Joseph doet het af als toeval. Na het weerzien met zijn vader en broer, die zijn pa is opgevolgd als priester, keren de tekens regelmatiger terug en hangen er op 23u11 steeds onheilspellende schimmen rond het huis. Het begint Joseph te dagen dat 11 november 2011 wel eens desastreus zou kunnen worden.
 

 
Een aantal van de personages zijn eigenlijk volledig overbodig en sommige van hen zijn alles behalve overtuigend aan het acteren, gelukkig worden de 2 belangrijkste rollen wel goed ingevuld. Timothy Gibbs overtuigd moeiteloos als de schrijver die gebukt gaat onder verdriet en schuld en Michael Landes(Final Destination 2) als de jonge enthousiaste priester speelt het perfecte tegengewicht voor zijn getroebleerde broer.
De film werd opgenomen in Spanje en blijkbaar is er van de typische thrillersfeer iets blijven hangen. Het kleurenpalet en locatie doen soms erg denken aan chillers als Darkness en Second Name, wat voor mij zeker in het voordeel spreekt.
 
Uit deze film blijkt dat Bousman beter is met “in your face” entertainment dan met wat subtieler materiaal. Desondanks is dit een leuke, kleine horror.

 
Het begrafenissfeertje wordt alleen nog maar versterkt door het kleurenpalet dat hier gebruikt wordt. Grauwe kleuren, veel grijs, donkerbruin en vaal wit. Contrast is altijd zeer hoog en de nachten zijn inktzwart. Wanneer een felle kleur dan plots de lijkwade doorprikt, meestal bloedend rood, is het contrast des te groter. Algemeen bekeken ziet Bousman’s nieuwste er best goed uit, maar is net niet scherp genoeg en heeft met iets te veel beeldfouten af te rekenen(banding, aliasing) om zich te kunnen meten met de beste.

 
De film is geen gevaarlijk explosief steroïdenvehikel en de soundmix is dan ook navenant. Deze DTS HD 5.1 zal je niet gans de film overkoepelen met geluid, maar wanneer hij moet presteren, doet hij dat met aplomb. Sturing en timing van effecten is perfect, geluid is kristalhelder en de stemmen zijn zuiver en goed verstaanbaar, zelfs tijdens de apocalyptische laatste 5 minuten. Net zoals het beeld is het geluid zeker adequaat, maar gaat geen prijzen winnen.
 
Zipideedoodah!
Plaats uw reactie

Lorenzo op 13/11/2011
Volledig mee eens met de review! Ik was er ook bij, en de film kon me bekoren! Ook was het idd mede dankzij de hele goed soundeffects en de muziek best wel spannend van begin tot het einde! Graag had ik toch wel beter willen weten wat er op de foto's stond! Nu veel valt er niet op aan te merken! Goede film en best leuk om op het einde de typische kenmerken van Darren Lynn Bousman te zien wanneer hij net zoals de Saw's op het einde bij de ontrafeling een scene doet met flashback's en een aaneenhechting van scene's waardoor je de link kunt leggen hoe het geheel in elkaar zit.
orkaan op 17/11/2011
Idd de flashbacks op het einde waren heel saw-achtig. Middenin de film had ik toch door hoe de steel in de vork zat waardoor het einde niet echt een surprise meer was voor mij. Misschien komt het door het feit dat bousman i mijn achterhoofd zat.

Op sommige momenten had ik zin om de film "the number 23" terug te zien die ik in men collectie heb steken.
E op 18/11/2011
Mijn God, niet Number 23! ;-)
Naam:
E-mail:

Uw e-mailadres wordt niet getoond.


Wie wint er?

Zelfs de Frog Bros. moeten zich verdedigen tegen spambots met
een anti-spamvraag. Beide antwoorden zijn trouwens goed...