The Miracle of Life (2013)
Afgelopen zomer kreeg ik tijdens mijn vakantie een leuke email. 
Hellraiser (1987)
Frank Cotton is een man op zoek naar het ultieme genot.
The Texas Chain Saw Massacre (1974)
Sally en haar invalide broer Franklin willen de vakantie doorbrengen in het verlaten huisje van hun grootouders. 
Candyman (1992)
Laatstejaarsstudente Helen Lyle maakt samen met haar vriendin Bernadette een thesis over stadslegendes. 
A Nightmare on Elm Street (1984)
Vier tieners hebben allen afschuwelijke nachtmerries waarin dezelfde figuur centraal staat. 











27/03/2012

Akira (1988)

Akira (1988)

Katsuhiro Ohtomo
Mitsuo Iwata, Nozomu Sasaki, Mami Koyama, Tesshô Genda, Hiroshi Ohtake, Kôichi Kitamura, Michihiro Ikemizu, Yuriko Fuchizaki, Masaaki Ôkura, Tarô Arakawa,...
Zie meer details
Onlangs werd bekend dat de vierde poging om van cult anime-hit Akira een live-action verfilming te maken, is gestrand. Dit na grote problemen bij casting en het verwerven van voldoende productiebudget. De vraag is echter: is het überhaupt wel nodig om de klassieker een live-action make-over te geven?




Akira schetst een dystopisch beeld van het Tokyo van 2019, waarin straatbendes en soldaten de dienst uitmaken. Shotaro Kaneda is de leider van één van de vele motorbendes, die verder bestaat uit Tetsuo Shima, Yamagata en Kai. Tijdens een achtervolging botst Tetsuo op een zogenaamde Esper, kleine vreemd uitziende figuren met paranormale gaven. Tetsuo wordt opgenomen in het ziekenhuis, maar al snel blijkt dat de overheid tests op hem uitvoert om te kijken of ook hij sterke paranormale gaven bezit. Ondertussen probeert een verzetsgroep dit tegen te gaan, terwijl Tetsuo meer en meer kracht vergaart. 
 
Allen die Akira kennen, weten dat het één van de meest detailrijke en grootse animefilms ooit is. Waar veel animatiefilms vooral beweging beperken om productietijd en –kosten te besparen, werd bij Akira alles op alles gezet om een zo vol en levendig beeld te creëren. Dat dit fantastisch gelukt is wordt al in de eerste seconden van de film duidelijk: prachtige architectuur, intense explosies en uitstekende lipsyncing worden met hoge snelheid op de kijker afgevuurd. Akira is zonder meer één van de meest visueel indrukwekkende films aller tijden en nog altijd zijn veel animefilms en –series op gebied van stijl schatplichtig aan dit meesterwerk uit 1988. Waar veel films (zowel live-action als animatie) slechts enkele prikkelende beelden aanreiken, is Akira tot de nok gevuld met visuele rijkdom. Van de geometrische architectuur, tot de organische figuren, alles ademt sfeer en vormt een geheel dat nog lang nagalmt. Dit is mede te danken aan de veelvoud en intensiteit aan explosies die de film rijk is. Michael Bay de meester der explosies? Think again!

 
Ook op plotniveau is Akira een hoogstandje. Conflict wordt al snel opgezocht en voert je door een achtbaanrit langs politieke kwesties, massamoorden en gevechten die met Dragonball Z kunnen wedijveren. De film snijdt een groot aantal filosofische en psychologische thema’s aan die velen waarschijnlijk ontgaan door het tempo waarmee het geheel voortschrijdt. Dit is dan ook het enige punt van kritiek op deze parel: er wordt erg veel verteld in zeer korte tijd. Hierdoor gaan nuances en details van de manga deels verloren en blijven sommige personages onderbelicht. Dat is jammer, maar binnen het geheel slechts een kleine smet, vooral als je niet bekend bent met de manga. Akira heeft zoveel te bieden dat je de film meerdere keren kan kijken en telkens weer nieuwe elementen ontdekt. Daarbij raakt de film, grotendeels dankzij sterke karakterontwikkeling,  een emotionele snaar die velen niet onberoerd zal laten. 
 
Het mag duidelijk zijn waarom veel filmliefhebbers grote vraagtekens plaatsen bij een mogelijke live-action versie van Akira. De film kent zoveel mooie elementen die moeilijk te evenaren zijn, alsook een diepere laag van betekenis die waarschijnlijk verloren zou gaan bij een ‘Hollywood-behandeling’, dat fans met recht mogen vrezen. En dan hebben we het nog niet gehad over het gigantische budget dat nodig is om de prachtige wereld in het echt te creëren (budgetproblemen hebben de film al eerder de nek om gedaan) en de grote valkuilen bij het casten van acteurs (leeftijd, etniciteit, verwachtingen van fans). Het is niet verwonderlijk dat Warner Bros. al sinds 2002 bezig is het project van de grond te krijgen, maar keer op keer faalt. Misschien is het dan ook beter dat de film weer in de ijskast is gezet om hem er wellicht nooit meer uit te halen. Zo zal niemand ooit weten hoe het zou zijn geworden en kunnen fans gewoon blijven genieten van het fantastische origineel dat nog altijd diepe indruk maakt.

 
Naam:
E-mail:

Uw e-mailadres wordt niet getoond.


Wie wint er?

Zelfs de Frog Bros. moeten zich verdedigen tegen spambots met
een anti-spamvraag. Beide antwoorden zijn trouwens goed...