The Miracle of Life (2013)
Afgelopen zomer kreeg ik tijdens mijn vakantie een leuke email. 
Hellraiser (1987)
Frank Cotton is een man op zoek naar het ultieme genot.
The Texas Chain Saw Massacre (1974)
Sally en haar invalide broer Franklin willen de vakantie doorbrengen in het verlaten huisje van hun grootouders. 
Candyman (1992)
Laatstejaarsstudente Helen Lyle maakt samen met haar vriendin Bernadette een thesis over stadslegendes. 
A Nightmare on Elm Street (1984)
Vier tieners hebben allen afschuwelijke nachtmerries waarin dezelfde figuur centraal staat. 











12/04/2013

American Mary (2012)

American Mary (2012)

Jen Soska, Sylvia Soska
Mary Mason is een veelbelovende studente chirurgie.  




Helaas lopen de kosten voor haar studies en verblijfplaats hoog op waardoor ook haar andere rekeningen onbetaald blijven. Mary besluit op zoek te gaan naar een ‘makkelijke’ manier om geld te verdienen en, gezegend met een mooi en leuk snoetje en dito lichaam, belandt ze al snel in de dichtste stripteasetent. Net op het moment van haar sollicitatie met eigenaar Billy, vindt er in de kelder een bloederig tafereel plaats. Billy wil de zaak opgelost zien en Mary blijkt zijn reddende engel te zijn. Met haar kordaat optreden en degelijk naai- en oplapwerk loopt de situatie voor hem finaal goed af. Mary wordt dan ook rijkelijk beloond voor haar interventie.

Na deze opmerkelijke gebeurtenis is het voor Mary slechts een kleine stap meer om de wereld van de illegale plastische chirurgie te betreden. Haar leven neemt trouwens nog een belangrijkere wending wanneer ze besluit actief te worden in het gegeven van de body modification. Eerst lijkt alles goed te lopen, tot op het moment dat ze instemt met een privéfeestje waarop helaas ook haar docenten en professoren aanwezig zijn. De gebeurtenissen van die avond zorgen ervoor dat de goedlachse en positieve Mary langzaam maar zeker in een Bloody Mary transformeert.

American Mary is de nieuwste film van de zusjes Soska. Deze energieke tweeling heeft ons in het verleden al getrakteerd op Dead Hooker in a Trunk al konden ze me toen niet meteen overtuigen van hun kunde. Na het bekijken van die eerste langspeler bleef ik namelijk eerder achter met een redelijk raar en naar gevoel, maar Jen en Sylvia bewijzen met American Mary dat er wel degelijk met hen rekening gehouden moet worden als jonge filmmakers! Toegegeven, ze hebben in hun tweede film nog niet alle minpuntjes van Dead Hooker weg weten te werken, maar gelukkig wegen die niet op tegen al het goeds dat men ons heeft voorgeschoteld. Tijd om me even nader te verklaren.

De zusjes Soska leggen de focus op het personage en de ontwikkeling van Mary. Voor deze rol werd Katharine Isabelle (Ginger - Ginger Snaps trilogie) gecast en, mede door haar sublieme vertolking, komt American Mary wellicht wel op je top tien lijstje van beste films die je in 2013 zal gezien hebben. Het verhaal dat uitgestippeld werd voor onze ‘heldin’ voelt vertrouwd aan. De kennismaking met Mary en de veranderingen in haar leven zorgen niet voor een grootse impact, maar bezorgen ons wel een stabiel platform waar op teruggevallen kan worden.

Het hoofdthema van de film is het onderwerp van de body modification. Het is Beatress die Mary, en ons als kijker, introduceert in deze rare wereld. Beatress lijkt als twee druppels water op haar grote idool Betty Boop en heeft een hartsvriendin die kost wat kost op Barbie wil lijken. Hier zit één van de sterktes van de film aan gekoppeld. De makers zijn er in geslaagd om een moraal aan dit schoonheidsstreven te hangen. Is het namelijk moreel of amoreel om met zoveel passie een persoonlijk schoonheidsideaal te willen bereiken? Wordt deze wens bovendien aangedreven door pure haat of eerder ambitie? En hoe gaat Mary met dit alles om?

De lichaamsbewerkingen die in de film werden opgenomen zijn vaak ingrijpend. Hou er wel rekening mee dat het meeste snijwerk wel degelijk offscreen gebeurd. Jen en Sylvia hebben de keuze gemaakt om meer te focussen op de handelingen van Mary in plaats van het pure bloedvergieten dat er mee gepaard gaat. Een mooie meid die sensueel een rubberen handschoen aantrekt is nu ook wel sexyer om naar te kijken dan liters aan bloedfonteinen. De makers hebben er bovendien bewust voor gekozen om de patiënten neer te zetten als gewone mensen en niet neer te schilderen als freaks. Ook al zijn hun eisen vaak vreemd te noemen, toch werd deze groep en hun levenswijze met respect in beeld gebracht.

Helaas moet aan iedere film een einde gebreid worden en jammer genoeg scoren de zussen hier geen goeie punten. Het is niet van een dermate slechte kwaliteit om het kaartenhuis in elkaar te doen vallen, maar het kan ook niet adembenemend spannend genoemd worden. Het plot dat erin verweven wordt zorgt niet voor een uppercut zoals dat in Excision bijvoorbeeld wel gebeurde.

Het viel me trouwens op dat American Mary heel vrouwvriendelijk aanvoelt. Als man word je regelmatig geprikkeld door een bloederige fantasie, maar men gaat niet voor gemakkelijk naakt. Het camerawerk is uitmuntend gezien het karige budget dat voorhanden was. Het blijft nog altijd een indie project, maar je het merkt het nauwelijks of zelfs helemaal niet.

Alles in deze film kon me boeien, behalve het einde. Het is dan ook jammer dat enkel het BIFFF als festival deze titel wist aan te trekken en te programmeren. Waar we natuurlijk heel blij mee moeten zijn, is de finale DVD-release van American Mary. Ik draag de film een warm hart toe en geef deze het ‘must-see’ label mee!
 


Naam:
E-mail:

Uw e-mailadres wordt niet getoond.


Wie wint er?

Zelfs de Frog Bros. moeten zich verdedigen tegen spambots met
een anti-spamvraag. Beide antwoorden zijn trouwens goed...