War of the Arrows (2011)
WOTA is een film die zich spiegelt aan klassieke avonturenfilms als EL Cid en Adventures of Robin Hood en de vergelijking makkelijk kan doorstaan. Net...
Piano Forest (2007)
Als we een anime bespreken in Home Cinema Junkie gaat het meestal om een sci-fi/actie-extravaganza met buitenproportionele verhaallijnen en buitensporige...
Mission: Impossible - Ghost Protocol (2011)
Ethan en zijn team worden verdacht van terrorisme op Russisch grondgebied en worden vogelvrij verklaard.  Opgejaagd door de halve wereld en terwijl nog...
Sand Sharks (2011)
Al sinds Blood Beach en Pirhana2: The Spawning, weten we dat je niet alleen moet oppassen in het water, maar evengoed door iets gegrepen kan worden terwijl...
Don't Be Afraid of the Dark (2010)
Niet bang van het donker zegt u? You will be, you...will...be.











Door E. Frog
23/08/2011

Ghost in the Shell 2.0 Blu-ray

Ghost in the Shell 2.0 Blu-ray

(Japan Import reg 2/Japans met Engelse subs)

(Japan Import reg 2/Japans met Engelse subs)
Mamoru Oshii
Atsuko Tanaka, Akio Ohtsuka, Kôichi Yamadera, Tesshô Genda, Masato Yamanouchi, Shinji Ogawa, Yoshiko Sakakibara, Kazuhiro Yamaji, Shigeru Chiba, Maaya Sakamoto,...
Zie meer details
Om alle verwarring uit de wereld te helpen, het gaat hier niet om GITS Innocence, maar een herwerkte versie van het origineel met nieuwe beelden, achtergronden en een volledige opwaardering van beeld en geluid. 




Een beetje zoals Lucas met zijn Star Wars deed in de jaren ‘90. En net zoals bij SW was het meestal onnodig om aan de film te zitten prutsen, een goede remastering was meer dan voldoende geweest. Maar bewerkt of niet, GITS blijft een dijk van een film. Spannend, complex en vol diepgaande thema’s en verwikkelingen die zich alleen bij meerdere malen bekijken prijsgeven. Voor de puristen die een onaangetaste versie willen, deze is al enkele jaren apart verkrijgbaar, maar geluid en en beeld is op zijn minst marginaal te noemen. Dus voorlopig is de 2.0 versie de enige manier om GITS met alle toeters en bellen te bewonderen.

Sectie 9 is een top secret neutrale eenheid, gespecialiseerd in cyberterrorisme. Met meer vuurkracht dan de politie en een minder opvallend profiel dan het leger, kunnen ze zowat alle zaken aan. Tot de Puppet Master opduikt, een meesterhacker die zonder moeite tot in hun hoofdkwartier kan binnendringen. Ze kunnen de crimineel, die een androide blijkt te zijn, overmeesteren, maar voor ze onderzoek kunnen verrichten krijgen ze het nadrukkelijk bevel van het ministerie van buitenlandse zaken om het lichaam ongemoeid aan hen over te dragen. Majoor Motoko Kusanagi gaat tegen alle bevelen in op onderzoek uit en ontdekt dat de Puppet Master een door mensen gecreëerde entiteit is die op zoek is naar een ghost(lees: ziel) om met samen te vloeien, namelijk de hare.
Ik heb veel favorieten, onder andere Motoko’s trippy duik, de spannende jacht op de hacker, maar ik ga toch voor de meest dramatische  en beeldende scène in de film, Motoko die in haar eentje op jacht gaat naar de “ghost” van de Puppet Master en het moet opnemen tegen een Spider tank, met als gevolg een paar afgescheurde ledematen. Echter geen bloed hier beste kindjes, majoor Kusanagi heeft een volledig cybernetisch lichaam, al ziet het er nog steeds bijzonder pijnlijk uit.


 
Op gebied van geluid zijn we ook enorm vooruitgegaan. Met de Dolby TrueHD 6.1 mix is Kenji Kawai’s score een ware lust voor het oor. De eenzame bas … dan plots de aanheffing van die melancholieke japanse stemmen, gewoon onbeschrijfelijk. Het is alsof het koor met 20-koppig orkest live in je kamer staat. Spraak is kristalhelder en geluidseffecten zijn tot in de puntjes verzorgd. De meeste mensen hebben in de toekomst een ethernet connectie in hun cyberbrein. Wanneer ze in de film op een stealth missie zijn en gebruik maken van deze brain wi-fi, klinkt het voor de kijker echt alsof je stemmen in je hoofd hoort. Het is moeilijk te localiseren uit welke speakers het geluid vandaan komt en de makers hebben het ook net de juiste galm meegegeven, dat tikje mechanisch, dat duidelijk maakt dat het hier nog steeds om een techniek gaat en niet om bijvoorbeeld telepathie. Een meesterlijk detail dat door de extra zuiverheid nu pas echt goed te horen is. 
Ook diegene die van tijd tot tijd houden van een spetterend vuurgevecht, worden niet teleurgesteld. Scène bij uitstek is de jacht op de hacker in het begin van de film. De luidsprekers hebben al een lichte opwarming gehad tijdens de geweldige opener, maar het is pas van het moment dat Motoko de hacker onder vuur neemt dat alles in gang schiet en we een geweldig staaltje 3D-sturing te horen krijgen. Het lijkt alsof de speakers het tegen elkaar willen opnemen en als kijker zit je hulpeloos in gevangen het kruisvuur. Nice!
Naam:
E-mail:

Uw e-mailadres wordt niet getoond.


Wie wint er?

Zelfs de Frog Bros. moeten zich verdedigen tegen spambots met
een anti-spamvraag. Beide antwoorden zijn trouwens goed...