War of the Arrows (2011)
WOTA is een film die zich spiegelt aan klassieke avonturenfilms als EL Cid en Adventures of Robin Hood en de vergelijking makkelijk kan doorstaan. Net...
Piano Forest (2007)
Als we een anime bespreken in Home Cinema Junkie gaat het meestal om een sci-fi/actie-extravaganza met buitenproportionele verhaallijnen en buitensporige...
Mission: Impossible - Ghost Protocol (2011)
Ethan en zijn team worden verdacht van terrorisme op Russisch grondgebied en worden vogelvrij verklaard.  Opgejaagd door de halve wereld en terwijl nog...
Sand Sharks (2011)
Al sinds Blood Beach en Pirhana2: The Spawning, weten we dat je niet alleen moet oppassen in het water, maar evengoed door iets gegrepen kan worden terwijl...
Don't Be Afraid of the Dark (2010)
Niet bang van het donker zegt u? You will be, you...will...be.











Door E. Frog
19/08/2011

Legend & Legend Dir. Cut

Legend & Legend Dir. Cut

Blu-ray US import

Blu-ray US import
Ridley Scott
Tom Cruise, Mia Sara, Tim Curry, David Bennent, Alice Playten, Billy Barty, Cork Hubbert, Peter O'Farrell, Kiran Shah, Annabelle Lanyon, Robert Picardo, Tina Martin, Ian...
Zie meer details
Prinses Lili(Sara) haar nieuwsgierigheid wordt duur betaald als haar aanraking van de eenhoorn leidt tot de dood van het dier. Wat zij niet weet is dat een stel kobolden de echte schuldigen zijn, handelend in de naam van Darkness(Curry), een duivel die al het goede uit de wereld wil bannen. Doordat ze op de verkeerde plaats is op het verkeerde moment, valt Darkness zijn oog op de onschuldige Lili en gebied hij zijn slaven om haar mee te nemen naar zijn burcht, waar hij haar kan verleiden om z’n bruid te worden. Het is aan de woudjongen Jack(Cruise) om Lili te redden en het evenwicht tussen goed en kwaad terug te herstellen. 
 




Van op afstand is Legend een nogal haastig geselecteerde greatest hits van allerlei sprookjes, sagen en mythes. Prinsessen, helden, magie, goed vs kwaad, heksen, kobolden en ander sprookjesgespuis, kortom, alles wat meteen in je opkomt bij het woord fantasy, maakt hier in een of andere gedaante wel zijn opwachting. Maar om Legend enkel en alleen af te doen als één groot cliché, is de film en al diegene die er aan hebben meegewerkt, groot onrecht aandoen. Want wat je uiteindelijk ook van het verhaal mag denken, Legend is onmiskenbaar een wonder van production design, een waar meesterwerk wat betreft cinematografie en een excellent argument voor pre-CGI effecten en old school make-up. Als Scott-fan van het eerste uur, bewonderaar van “artisanaal” filmmaken en kind van de magische eighties, is het dan ook niet verwonderlijk dat het één van mijn favoriete fantasiefilms is, slechts met een haarlengte geklopt door Labyrinth, Fire & Ice en Peter Jackson zijn mastodont trilogie. 
 
Net zoals op de regio 1 DVD van enkele jaren terug zijn ook hier de 2 versies van de film aanwezig(met iedere zijn eigen muziekscore), de alom bekende cut en de 20 minuten langere versie van Scott, alsook dezelfde extra’s. Ikzelf geef voorkeur aan de kortere versie omdat er meer vaart in zit en de onaardse klanken van Tangerine Dream perfect passen bij dit visueel hoogstaand griezelsprookje. 
De Dir. Cut biedt van veel scènes een langere en/of alternatieve versie, waardoor het tempo drastisch daalt en de film aanvoelt alsof hij niet volledig is afgewerkt. Veel scènes kunnen de schaar gebruiken en het is enkel de extended scene met Meg Mucklebones en het subplot met de vader van Darkness dat een meerwaarde bied aan de film. Noemenswaardig is ook de volledig andere benadering van Darkness in deze versie. Normaal zien we hem reeds in het begin van de film, maar hier duurt het tot het laatste half uur voordat we Tim Curry in zijn grandioze make-up te zien krijgen. Een goeie poging om het een beetje mysterieus te houden, maar de Indiër in mij zegt altijd: you can’t have enough Curry! De Dir. Cut is dan ook best te beschouwen als aanvullende curiositeit. Maar waardoor ik de lange versie voortaan aan me laat voorbijgaan is de bijhorende Jerry Goldsmith score. Deze is soms zo suikerzoet dat de film zou moeten worden voorafgegaan door een waarschuwing voor diabetespatiënten. Vermoedelijk heeft hij Cruise miszien voor één van de op set rondlopende dwergen en bijgevolg gedacht dat er een nieuwe versie van Sneeuwwitje werd gemaakt. 
 


(bioscoopversie) Ik zou hier het moment kunnen aanhalen dat Cruise uit het struikgewas komt getuimeld en ons een verrassend kijkje op zijn gebit geeft voor er een “ million dollars” tegenaan werd gesmeten, maar laten we het maar houden op Lili’s verlies van onschuld dat begint met het naderen van de eenhoorns en eindigt met de goblin die de hoorn afhakt en triomfantelijk in de lucht steekt. Een fantastisch geschoten scène die de verdere mood van de film drastisch verandert.
Met de prachtige Blu versies van Blade Runner en het vorig jaar verschenen Alien, verwacht je natuurlijk dat Scott ook hier weer een konijn uit zijn hoed tovert en een system seller aflevert. Maar niks is minder waar, want zowel voor de home cinema freak als de diehard Legend fan is de disc een teleurstelling geworden. Op zich is er niks mis met de presentatie, beide versies van de film zijn perfect bekijkbaar en zijn dag en nacht verschil tegen de low res DVD-versie, maar als je een beetje gaat vergelijken kan je niet anders dan vaststellen dat Legend op dit format een gemiste kans is. Iets dat Scott in zijn commentaar ook werkelijk toegeeft, voor een perfectionist als hij weliswaar met pijn in het hart.

We gaan van start met de Dir. Cut, een in 2000 gevonden workprint(uitleg) die volgens Scott het nog enig bestaande exemplaar is van deze versie. Dit soort print heeft zo zijn beperkingen wat betreft restauratie en dat is duidelijk zichtbaar aan het eindresultaat. Als je hem naast de bioscoopversie legt is dit duidelijk geen award winner wat betreft contrast en zwartwaarde, iets wat vooral opvalt tijdens de openingsscène in het bos. De film is ook zichtbaar minder scherp zodat we een wat zachter(maar niet onaangenaam) beeld krijgen.

De andere versie doet het op voorgaande punten beduidend beter, al mag je geen concurrent voor Blade Runner verwachten. Contrast en zwart is beduidend beter en wat betreft scherpte en de details die je kan ontwaren mogen we gezien de leeftijd van de film niet al te veel klagen. Zo zie je in het begin van de film alle pluisjes behoorlijk scherp omlijnt rondvliegen en wordt het bij de close-ups van Darkness pas duidelijk hoe walgelijk perfect Rob Bottin zijn make-up wel niet is. Het nadeel is dan weer dat verschillende kleine krasjes en gaatjes meer zichtbaar worden. Samengevat: geen lelijk eendje, maar ook niet de gewoonlijke Ridley Scott standaard.

PS: de score onderaan is representatief voor de theatrical cut. Voor de Dir. Cut mag je één sterretje wegdenken.


Qua geluid is er voor beide versies een DTS-HD Master 5.1 voorzien die nagenoeg identiek klinkt. Geluid en effecten zijn voornamelijk vooraan gecentreerd, met de rearspeakers vooral dienstdoend om de muziek over de kamer te verspreiden. De sub wordt behoorlijk wat aangesproken, zeker in het nest van Darkness, zonder ooit log aan te voelen. Soms is de dialoog moeilijk te volgen zonder subs(Engelse ondertitels zijn voorzien, don’t worry), maar die gevallen zijn eerder schaars. Net zoals het beeld is de soundtrack competent, maar jammer genoeg onspectaculair.

Geen leuke, maar ook geen nare verrassingen op het extras front. Dezelfde features als op de DVD-versie, gelukkig was dat een pakketje dat wel kon tellen.

 

Director's Cut Audio Commentary

Theatrical Cut Isolated Score

Creating a Myth: The Making of Legend

Lost Scenes: Alternate Opening: Four Goblins en The Faerie Dance 

Music Video: Bryan Ferry's Is Your Love Strong Enough."

Photo Gallery (HD)

Theatrical Trailers

TV Spots 

Naam:
E-mail:

Uw e-mailadres wordt niet getoond.


Wie wint er?

Zelfs de Frog Bros. moeten zich verdedigen tegen spambots met
een anti-spamvraag. Beide antwoorden zijn trouwens goed...