The Miracle of Life (2013)
Afgelopen zomer kreeg ik tijdens mijn vakantie een leuke email. 
Hellraiser (1987)
Frank Cotton is een man op zoek naar het ultieme genot.
The Texas Chain Saw Massacre (1974)
Sally en haar invalide broer Franklin willen de vakantie doorbrengen in het verlaten huisje van hun grootouders. 
Candyman (1992)
Laatstejaarsstudente Helen Lyle maakt samen met haar vriendin Bernadette een thesis over stadslegendes. 
A Nightmare on Elm Street (1984)
Vier tieners hebben allen afschuwelijke nachtmerries waarin dezelfde figuur centraal staat. 











Door E. Frog
17/07/2011

Nightbreed (1990)

Nightbreed (1990)

Clive Barker
Craig Sheffer, Anne Bobby, David Cronenberg, Charles Haid, Hugh Quarshie, Hugh Ross, Doug Bradley, Catherine Chevalier, Malcolm Smith, Bob Sessions, Oliver Parker, Debora...
Zie meer details
Clive Barker. Berucht en beroemd voor zijn controversiële horror romans. En terecht, met boeken die even diepgaand als schokkend zijn heeft hij zijn reputatie meer dan verdient. Maar Barker is veel meer dan dat, hij is ook schrijver van scripts en kinderboeken, schilder en zelfs toneelacteur. Uiteraard moest deze kameleon het regisseursvak ook een keer proeven en in 1987 begon hij aan de verfilming van zijn novelle “The Hellbound Heart”, dat als film de naam “Hellraiser” kreeg. Wie was er trouwens geschikter dan hijzelf om de toch wel literaire materie om te zetten? (het bewijs dat zijn boeken moeilijk te verfilmen waren werd geleverd met de catastrofe Rawhead Rex en het bijzonder middelmatige Dread en Books of Blood) En hoewel hij de do’s en don’ts van het regisseren overduidelijk niet beet had, wist hij wel perfect het uniek gevoel uit zijn boeken over te brengen. De mengeling van ongebreidelde, soms kinderlijke fantasie, v(r)(l)eselijke gruwel, en erotiek die zo herkenbaar is in zijn boeken, vond je in Hellraiser perfect terug.




Na zich een aantal jaren toe te leggen op Fantasy romans volgde in dezelfde lijn de film “Nightbreed”, gebaseerd op zijn kortverhaal “Cabal”. Een bijzonder origineel verhaal over Boone, een onschuldig man die er ingeluisd wordt door zijn psychiater en de dood vindt op het kerkhof van Midian. Toch is dit niet het einde van Boone zijn reis, want het kerkhof is slechts een voorportaal tot het echte Midian, waar een geheime samenleving van duivels, monsters en gemuteerde verschoppelingen op hun Messias zitten te wachten. Denkend dat hij de ware is brengen ze hem terug tot leven en nemen hem op in hun gemeenschap. Maar hun profetieën spreken ook van Cabal, een wezen dat hun ras onherroepelijk vernietigt. Uiteindelijk blijkt Boone zowel verlosser als wereldbreker… Met zulke fantasierijke materie, dat ook nog een klein leger aan personages huisvest en bijzonder veel subplots bevat, heeft Barker het zichzelf niet gemakkelijk gemaakt. De film kent dan ook zijn schare aan problemen. Om te beginnen was het budget te ontoereikend om een project van deze schaal er geloofwaardig te doen uitzien. CGI stond toen nog in zijn kinderschoenen en was daarbij enorm duur, waardoor men zich genoodzaakt zag om een beroep te doen op animatronics, klassieke make-up effecten en stop-motion. Maar dat was blijkbaar niet toereikend genoeg om deze weelderige fantasiewereld visueel realistisch weer te geven. Zo zijn sommige sets bijzonder doorzichtig en durven de meer formidabele monsters uit Midian wel eens lijden aan de papier-maché ziekte.
Ook is de speelduur veel te kort om een groot verhaal als dit in kwijt te kunnen. De scènes volgen elkaar dan ook enorm snel op waardoor er een boel drama en subtext uit het origineel verhaal sneuvelt. Je kan argumenteren dat een doorwintert scriptschrijver als Barker dat wel zou doorhebben en wat plot en personages laat varen, maar hij treft geen enkele blaam. Barker’s originele cut duurde maar liefst 45 minuten langer en gaf -volgens degene die het voorrecht hadden om Nightbreed in zijn totaliteit te zien- gestalte aan een veel meer genuanceerde en afgeronde film.

Door dezelfde oorzaak zijn de vertolkingen bijzonder moeilijk te beoordelen. Wat je te zien krijgt is over de gehele lijn behoorlijk, maar door de hevige geknipte scènes is de motivatie achter bepaalde beslissingen nagenoeg verdwenen en is geen enkele performance echt indringend. Het figuur dat het beste uit de verf komt is de seriemoordende psychiater, hier gespeeld door een walgelijk goeie David Cronenberg. Met zijn hypnotiserende stem en net in bedwang gehouden razernij is hij als een natuurkracht waar geen ontkomen aan is. Hij deed me trouwens ook een beetje denken aan de 2 nietsontziende killers in het begin van “A History of Violence”.

Desondanks is deze geamputeerde versie nog steeds de moeite waard. Het is als een ruig soort Neverending Story met het accent op griezel en gore, waarbij het steeds uitkijken is welke freakshow Barker de volgende scène op ons los gaat laten. Want ondanks een paar goedkoop uitziende exemplaren is de main attraction hier de exotische bevolking van Midian. Het is als een dierentuin uit de hel met vogelmensen, door obesitas geplaagde mutanten, geile duivels en aan de vampier verwante shapeshifters.  
Buiten de originaliteit is het verhaal ook intelligent verteld en op cinematografisch vlak meer dan behoorlijk in beeld gebracht. Barker heeft dus blijkbaar flink wat bijgeleerd sinds zijn tamelijk eenvoudig geschoten debuut.
Tot slot zullen de fans die uit zijn op bloed ook ditmaal niet teleurgesteld zijn, al is er hier niks om de meer sappige momenten uit Hellraiser te evenaren.

Bijna volledig verwoest door de studio, maar gelukkig schijnen de kwaliteiten en het potentieel nog geregeld door. Laten we hopen dat een eventuele Blu-ray versie het verhaal in al zijn glorie aan boord heeft.
Uit op DVD region 1

 
Naam:
E-mail:

Uw e-mailadres wordt niet getoond.


Wie wint er?

Zelfs de Frog Bros. moeten zich verdedigen tegen spambots met
een anti-spamvraag. Beide antwoorden zijn trouwens goed...