Pin (1988)
De jeugd van Leon wordt gekenmerkt door jaren van kilte. 
Frankenstein (1931)
Op een kerkhof wordt een begrafenisceremonie gehouden terwijl twee mysterieuze individuen het gebeuren nauwlettend bekijken.
Dracula (1931)
Na een lange reis bereikt makelaar Renfield eindelijk Transsylvanië, maar het laatste stukje richting het kasteel van Graaf Dracula verloopt uiterst...
Carnival of Souls (1962)
Organiste Mary Henry zit met twee vriendinnen in de wagen van haar trip te genieten tot het gezelschap uitgedaagd wordt aan een dragrace deel te nemen. 
Salon Kitty (1976)
In opdracht van de SS moet hoerenmadam Kitty haar befaamde bordeel Salon Kitty elders gaan uitbaten.











22/05/2011

The Bat (1959)

The Bat (1959)

Crane Wilbur
Vincent Price, Agnes Moorehead, Gavin Gordon, John Sutton, Lenita Lane, Elaine Edwards, Darla Hood, John Bryant, Harvey Stephens, Mike Steele, Riza Royce, Robert Williams
Zie meer details
Cornelia van Gorder, een schrijfster van moordverhalen, neemt samen met huismeid Lizzie en haar bedienden intrek in The Oaks dat in handen is van bankdirecteur John Fleming. Verschillende geruchten doen de ronde over een moordenaar zonder gezicht en klauwen die de naam The Bat met zich mee krijgt en de buurt onveilig maakt. 




De bedienden raken in paniek en vluchten, waarna Cornelia en Lizzie alleen achter blijven. Ondertussen is John Fleming samen met diens vriend en dokter Malcolm Wells op vakantie, waar de bankdirecteur opbiecht hoe hij een miljoen dollar uit zijn eigen bank heeft gestolen. Hij biedt Wells een grote som geld aan om hem te helpen verdwijnen, maar Wells is ervan overtuigd dat Fleming het geld ergens in The Oaks verborgen heeft, en vermoordt de dokter om zichzelf het kapitaal toe te eigenen. Het duurt niet lang vooraleer de lijken zich beginnen op te stapelen en wanneer Cornelia geïnformeerd wordt over de dood van Fleming en het verdwijnen van het geld, vallen de puzzelstukjes stilaan in elkaar en probeert ze zelf het geld te localiseren. Samen met Lizzie, politie-luitenant Anderson en haar nieuwe bedienden probeert ze het hoofd te bieden aan deze mysterieuze killer, maar wie is nu eigenlijk The Bat?
 
The Bat is gebaseerd op het gelijknamige theaterstuk uit 1920 en werd in '26 en '30 al eens vertaald naar het witte doek. Deze versie uit 1959, geregisseerd en geschreven door Crane Wilbur en met Vincent Price en Agnes Moorehead in de hoofdrollen, is dus al de tweede remake maar valt in het niets in vergelijking met de originele versie. Het grootste probleem ligt bij het te ambitieuze script van Wilbur, wiens idee het was een immens ingewikkelde 'whodunit' te maken en daardoor maar personages in het rond zat te strooien. Het merendeel van de personages worden - op zijn zachtst gezegd - zwak uitgewerkt, maar krijgen allen telkens een 'raar' kantje met zich mee met als bedoeling iedereen verdacht te maken. Laat ik onmiddellijk zeggen dat dat niet werkt aangezien ik na een dik half uur al met zekerheid wist te vertellen wie The Bat was en dit jammer genoeg niet aan het feit ligt dat ik over een zeker superieur inzicht zou beschikken...
 
Een verdere uitloper van het script is het feit dat zowel Price (Wells) als Moorehead (van Gorder) op bepaalde momenten verschrikkelijk onrealistisch reageren op diverse situaties doorheen de film. De dialoog tussen Price en Stephens (John Fleming) is hilarisch slecht wanneer deze laatste vertelt hoe hij een bankbediende liet opdraaien voor het stelen van de grote som geld. Het is zijn plan iemand te vermoorden en dermate te verminken zodat Price iedereen kan wijsmaken dat het om zijn lijk gaat waarna de bankdirecteur ongemerkt kan verdwijnen. Indien ik dit zou zeggen tegen iemand anders, en dan nog een dokter nota bene, denk ik niet dat die persoon goedkeurend zou knikken en mij vragen of ik al iemand op het oog had om om het leven te brengen.
 

 
Moorehead op haar beurt lijkt het blijkbaar allerminst erg te vinden om iedere nacht een lijk te ontdekken of om The Bat in haar huis rond te zien sluipen. "Laat hem maar doen", denkt ze als ze nonchalant de politie telefonisch van haar indringer op de hoogte brengt waarna ze rustig op de zetel gaat zitten. Meer nog, terwijl dit allemaal aan de gang is besluit ze overdag een nieuw boek te schrijven over deze mysterieuze man! Een zekere emotionele band met de vele slachtoffers is met andere woorden ver te zoeken.
 
Hoewel deze review lijkt aan te tonen dat de film het bekijken niet waard is, heeft The Bat toch ook een paar goeie momenten. Zo wordt er effectief gewerkt met schaduwen en geluidseffecten en is de overvloed aan informatie in het begin zo overweldigend dat je geïntrigeerd en zelfs goedgemutst begint te zoeken naar de identiteit van de moordenaar. Jammer genoeg verdrinkt de cast in de oeverloze ambitie van de regisseur en flirt het af en toe met de grenzen van het ridicule.
 
Wanneer we tijdens de opening-credits een grote vleermuis op het scherm zien verschijnen, begeleid door de ietwat cartooneske en bombastische muziek van Alvino Rey, denk je een zwart-wit live action film van Batman te zien te krijgen, maar na afloop weet je dat je naar een lang uitgerokken en veel minder onderhoudende aflevering van Murder, She Wrote hebt zitten kijken. Een deel van me hoopte dat een jonge Angela Lansbury haar opwachting zou maken en iedereen eens goed zou uitlachen om daarna de moordenaar aan te wijzen en, nog steeds lachend om de stupiditeit van de anderen, terug naar buiten zou wandelen en hierdoor de speelduur drastisch zou inkorten! Helaas was deze zaak ook voor de onovertroffen Jessica Fletcher waarschijnlijk veel te makkelijk...

 
Naam:
E-mail:

Uw e-mailadres wordt niet getoond.


Wie wint er?

Zelfs de Frog Bros. moeten zich verdedigen tegen spambots met
een anti-spamvraag. Beide antwoorden zijn trouwens goed...